Documents de substitution
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Historique de la conservation
Ce manuscrit a appartenu à la bibliothèque de l'Abbaye de Saint-Victor de Paris. Au f. 1 : "Iste liber est sancti Victoris parisiensis quicumque cum furatus fuit vel celaverit vel titulum istum deleverit, anathema sit. Amen."
Il est entré dans les collections de la Bibliothèque nationale après les saisies révolutionnaires en 1796.
Présentation du contenu
Manuscrit composé de divers sermons et questions quodlibétiques, copiés à partir d'autres collections ou reportés.
F. A, THOMAS DE AQUINO, Secunda secundae, q. 186, a. 7 (responsio). "Notandum quod status religiosi potest considerari...-...ex tribus votis status religionis integratur."
F. Av, description du contenu par Claude Grandrue.
F.
F.
F.
F. 43-46v. GUILLELMUS DE MONCIACO NOVO "
F. 46v-50v. JOHANNES AURELIANUS ou . "
F. 50v-53v. "
F. 53v-55. "
F. 55-57v. JOHANNES HALGRINUS DE ABBATISVILLA"
F. 58-60. SALVATIUS DE MONTE SANCTI ELIGII (Gervais du Mont-Saint-Eloi, selon P. Glorieux,
F. 60-62. "
F. 62-64v. GUILLELMUS DE MALLIACO. "
F. 64v-67. "
F. 67- 69. EUSTACHIUS ATREBATENSIS. "
F. 69-71. "
F. 71-74. GUILLEMUS DE MALLIACO. "
F. 74-76v. BONAVENTURA DA BAGNOREGIO "
F. 76v-78. ThOMAS DE AQUINO. "
F. 78-79v. "
F. 79v-81v. GILBERTUS DE OVIS FLAMINGUS. "
F. 82-83. RANULPHUS DE HOMBLONARIA. "
F. 83-86. JOHANNES AURELIANUS . "
F. 86-89. JOHANNES AURELIANUS. "
F. 89-91. NICOLAUS DE AQUAVILLA. "
F. 91-93. "
F. 93-96. [Nicolaus de Aquaevilla??]. "
F. 96-98v. NICOLAS DE GORRAN. "
F. 98v-100v. NICOLAS DE GORRAN. "
F. 100v-102v. "
F. 103-104v. "
F. 104v-106. "
F. 106-108v. [GUILLELMUS DE MALLIACO]. "
F. 108v-109v. [SALVATIUS DE MONTE SANCTI ELIGII] (Gervais du Mont-Saint-Eloi, voir P. Glorieux,
F. 109v-111. NICOLAS DE NONANCOUR ou NICOLAS D'ORLEANS. "
F. 111-111v. "
F. 111v-112v. "
F. 112v-113v. "
F. 113v-114v. "
F. 114v-115. "
F. 115-116v. RANULPHUS DE HOMBLONARIA. "
F. 116v-118. JOHANNES DE MONTE LETHERICO (de Monthléry). "
F. 118-119. JOHANNES DE MONTE LETHERICO (de Monthléry). "
F. 119-120. FRATER SIMON. "
F. 120-122v. "
F. 122v-123v. Johannes de Montelectori ou JOHANNES DE MONTE LETHERICO (de Monthléry). "
F. 123v-126v. JOHANNES DE ABBATISVILLA. "
F. 126v-128. JOHANNES DE GORHAM. "
F. 128-129. JOHANNES DE GORHAM. "
F. 129-132. "
F. 132-135v. JOHANNES AURELIANUS. "
F. 135v-139. RAYMUNDUS DE BRETIS (ou de Brette). "
F. 139-142. "
F.
F. 142-142v . Qu. 1 : "
F. 142v-143. Qu. 2. "Secundo querebatur utrum opera trinitatis sint distincta...-...quod est principium et ratio agendi operationes extrinsecas et quantum ad hoc sunt indistincta."
F. 143. Qu. 3. "Tercio querebatur utrum sibi invicem perfecte adequentur et hoc est querere utrum in divinis sit omnimoda equalitas...-...quia est non convenit producere sicut Patri et ideo non valet."
F. 143-143v. Qu. 4. "Postea querebatur de Deo per comparationem ad creaturas et primo de respectu, secundo de cognotato effectu. De respectu querebatur utrum sit ponere verum respectum et realem in Deo per comparationem ad creaturas...-...quia est ibi per nostri intellectus operationem."
F. 143v-144v. Qu. 5. " Postea querebatur de connotato effectu et primo de effectu qui respicit divinam clementiam, secundo de effectu qui respicit divinam potentiam. De primo querebatur utrum hoc proposit vera predestinatus dampnabitur...-...quod actus immo est ei impossibile, ut visum est."
F. 144v-145. Qu. 6. "Postea querebatur de effectu qui respicit divinam potentiam, et primo de mirabili corporis Christi consecratione, secundo de mirabili accidentium substentatione. De primo querebatur quid in forma consecrationis corporis Christi demonstretur per hoc prenomen...-...et videlicet contentum ad utrumque et per predictam patet responsio ad omnia objecta."
F. 145-145v. Qu. 7. "Secundo ciram hoc querebatur utrum Deus possit facere quod accidens sit sine subjecto...-...nec aliqua implicat contradictio."
F. 145v-146. Qu. 8. "Secundo querebatur utrum evum sit mensura permanens sive successiva...-...et per hoc respondent ad omnia argumenta, teneatis quam partem volumentis."
F. 146-146v. Qu. 9. "Tertio principaliter querebatur de pertinentibus ad actus diversorum habituum. Et primo de habitibus virtuosis, secundo de habitibus vitiosis. Circa primum querebant quedam pertinentia ad caritatem, secundo quedam pertinentia ad pietatem et tertio quedam pertinentia ad humilitatem. De pertinentia ad caritatem querebantur tria : primo querebatur de pertinentia ad ejus actum, secundo ad ejus subjectum et tertio de pertinentia ad ejus objectum. De primo querebatur unum tantum videlicet utrum caritatis actus sit amare aut amari...-...sed per tanto quia amari est via quedam inducens ad hoc quod homo amet." (ed. M. Grabman, "Adenulf von Anagni, propst von Saint-Omer...",
F. 146v-147. Qu. 10. "Secundo querebatur de caritate in comparatione ad subjectum, videlicet utrum adveniente caritate timor servilis expellatur ...-... potest timoris habitus remanente adveniente caritate expulsa servilitate, et per hoc patet responsio ad objectum." (ed. M. Grabman,
F. 147-147v. Qu. 11. "Tertio querebatur de ea per comparationem ad objectum, videlicet utrum sit magis meritorium diligere inimicum quam amicum...-... sed propter Deum et ideo non concludit." (ed. M. Grabmann,
F. 147v. Qu. 12. "Secundo querebatur de pertinentibus ad pietatem, et querebantur duo : primo quantum ad actum dimittendi, secundo quantum ad actum conferendi. De primo querebatur utrum temporalia sint dimittenda propter scandalum...-...quia tunc non solum essent dimittenda sed etiam habita conferenda."
F. 147v-148. Qu. 13. "Secundo querebatur de actu conferendi, utrum scilicet uxor possit facere elemosynas sine consensu viri...-...quia illa habebat sponsum et non virum."
F. 148. Qu. 14. "Tertio querebatur juxta hoc de actu humilitatis unicum tantum, videlicet utrum homo per humilitatem deberet se omnibus aliis subjicere...-...de vere humili et ideo non valet."
F. 148-149. Qu. 15. "Postea querebatur de actibus viciosis et primo querebatur de peccato in generali, secundo de peccato in speciali. In generali querebatur duo : primo de peccatorum differentia, secundo de peccatorum convenientia. De primo querebatur unum tantum, videlicet utrum sit ponere aliquod peccatum medium inter veniale et mortale differens ab utroque...-...ergo nec peccato veniali, nullum est minus pari ratione."
F. 149-149v. Qu. 16. "Secundo querebatur de peccatorum convenientia et circa hoc querebatur unum tantum videlicet utrum contemptus scilicet Dei sit peccatum speciale vel generale...-... quia pena peccati in Spiritum Sanctum, per hoc patet solutio ad objecta."
F. 149v-150. Qu. 17. "Postea querebatur de actibus vitiosis in spirituali: primo querebatur de pertinentibus ad actum cordis, secundo de pertinentibus ad actum oris, tertio de pertinentibus ad actus operis. De pertinentibus ad actum cordis querebatur unum tantum videlicet utrum voluntas pro facto reputetur...-... nisi major fieret dis (sic) per meritum non esset, ex hoc patet responsio ad objecta."
F. 150. Qu. 18. "Postea querebatur de pertinentibus ad actus oris et querebatur unum tantum : utrum scilicet accusatus coram judice possit sine peccati mortali negare veritatem....-... quia obest judici ut visum est, quia iste subtrahit illud quod ei debet."
(cf. P. Glorieux,
F.
F. 150-151. "
F. 151-152. SALVATIUS DE MONTE SANCTI ELIGII (Gervais du Mont-Saint-Eloi, selon P. Glorieux,
F. 152-153v. "
F. 153v-155v. GUILLELMUS DE MALLIACO. "
F. 155v-159. "
F. 159-162. "
F.
F. 162-162v. "
F. 162v-163. "Item queritur secundo utrum potentia anime sit idem cum essentia sua...-... Ad illud oppositum concedo."
F. 163-164. "Tunc queritur de peccatis et primo utrum anima aliquod peccatum contrahat a primo parente...-...quia causa prima virtute remanet."
F. 164-165. "Tunc queritur secundo circa hoc : utrum divitie possint appeti sine peccato...-...veri philosophantes divitias contempnunt."
F. 165-165v. "Consequentuer queritur utrum peccatum omissionis consistat in actu...-...quod reducitur ad illum actum qui ammittitur."
F. 165v. "Tunc queritur utrum ille qui omittit facere penitentiam sibi injuctam peccet mortaliter...-...in quo casu voluntas pro operatione reputatur."
F. 165v-166. "Ad hoc queritur circa hoc et ponitur talis casus : quidam iuvenis multum sollicitabatur a quodam fratre ut suum ordinem intraret ; ille autem iuvenis non habens aliquam intentionem intrandi religionem...-...non deberem illi illam reddere, sic est in proposito."
F. 166-166v. "Consequenter queritur de penitentia et primo queritur circa hoc utrum ad hoc quod aliquid (sic) sit vere penitens de peccato requiratur quod summe doleat de peccato...-...qui non est semper major."
F. 166v-167. "Quesitum fuit secundo utrum simplex laicus qui commisit peccata de quibus proprius sacerdos curatus non potest ipsum absolvere, credit tamen quod bene possit ipsum absolvere, ipse illi confitetur et ille sacerdos de facto illum absolvit, modo queritur utrum iste laicus sit absolutus absolutione sacramentali...-...non tamen esset absolutus sacramentaliter."
F. 167. "Consequenter queritur utrum in Christo voluntas humana semper fuerit conformis divine voluntati...-...potuit esse in illo difformitas in volito ut dictum est."
F. 167-167v. "Consequenter queritur utrum plura accidentia existentia in eodem subjecto distinguantur numero...-...et sic procedebat secunda ratio."
F. 167v. "Ultimo queritur utrum corpori glorioso sit aliquis locus determinatum...-...et sic patet solutio ad argumenta utriusque partis. Ad istas questiones respondit magister Jacobus des Aaleus, canonicus regularis, die martis post dominicam qua cantatur "judica me", anno domini M° CC° LXXXIIII°." (cf. P. Glorieux,
F.
F. 167v-168. THOMAS DE AQUINO, Quodlibet III, qu. 13, a. 1. "Consequenter queritur utrum illa satisfactio sit sacramentalis qua sacerdos dicit vel injungit penitenti dicens "Quicquid boni feceris (fecerit
F. 168. THOMAS DE AQUINO, Quodlibet III, qu. 9, a. 2. "Demum queritur utrum liceat ab aliquo moriente requirere quod revelet statuum suum post mortem...-...tamen vult revelari fidelibus pie et humiliter querentibus."
F. 168. THOMAS DE AQUINO, Quodlibet III, qu. 9, a. 1. "Postea queritur utrum anima separata aliam separatam cognoscere possit...-...per influxum nature superioris ut dictum est superius. "
F. 168-168v. THOMAS DE AQUINO, Quodlibet III, qu. 6, a. 2. "Consequenter queritur utrum religiosus, si videat patrem in necessitate et absque prelati sui licentia possit exire claustrum ad subveniendum patri...-...quod per alium faciet adjuvari."
F. 168v-169v. THOMAS DE AQUINO, Quodlibet I, qu. 9, a. 4. "Demum queritur utrum monachus peccet mortaliter comedendo carnes...-... quod non prohibetur infirmo."
F. 169v. HENRICUS DE GANDAVO, Quodlibet I, qu. 29. "Demum queritur utrum confitentem quemdam ad se pertinencia quedam vero ad prelatum superiorem possit primo absolvere ad hiis que pertinent ad se...-...quia jam inpenitentem se ostenderet".
F. 169v. HENRICUS DE GANDAVO, Quodlibet I, qu. 30-31. "Postea queritur utrum possit eum absolvere de hiis que pertinent ad superiorem sub conditione...-...minus valet de illis que pertinent ad superiorem."
F. 169v-170. THOMAS DE AQUINO, Quodlibet VI, qu. 6. "Demum queritur utrum magis sit meritorium obedire prelato quam facere aliquid ad dictum fratris...-...quod aliquis obediat prelato tanquam superiori."
F. 170. THOMAS DE AQUINO, Quodlibet V, qu.14. "Consequenter queritur utrum ille qui tenetur ad horas canonicas dicere matutinas in sero...-...jam hoc pertinet ad diem sequentem."
F.
F. 170-172. "
F. 172-174v. JOHANNES LA LOUE. "
F. 174v-176v. "
F. 176v-178. "
F. 178-179v. "
F. 180-181. Deux sermons sur le verset "Prevaluit David adversus Philisteum in funda et lapide..." d'une encre plus claire, et à la mise en page non achevée.
F. 186v-188. Table du contenu de l'ensemble du manuscrits (questions et sermons).
F. 188rv-188v, texte incomplet, litanie pour la fête de s. Marc.
Bibliographie
1891
Barthélemy HAUREAU,
1925
Palémon GLORIEUX,
1933
Palémon GLORIEUX,
1946
A. Teetaert, « Quelques Summae de paenitentia anonymes dans la Bibliothèque nationale de Paris »,
1969-1990
Johannes Baptist SCHNEYER,
1970-199
Thomas KAEPPELI et Emilio PANELLA,
1987
Nicole BERIOU,
1998
Nicole BERIOU,
Gérard de MARTEL, « Le sermon inédit d'Adénulphe d'Anagni († 1289) sur sainte Catherine »,
1999
Gilbert OUY,
2000
Bibliographie
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Microfilm en noir et blanc. Cote de consultation en salle de lecture : MF 25439. Cote de la matrice (pour commander une reproduction) : R 5587.
Informations sur le traitement
Notice rédigée par Amandine Postec (octobre 2012, mise à jour en juin 2018).